ورزش در کودکان و نوجوانان

 

 

فعالیت های ورزشی یک راه عالی هستند تا به فرزندان خود بخشی از یک کار تیمی بودن را یاد بدهید، تا خود را به چالش بکشند و فعال شوند این ،می تواند به شکوفایی اجتماعی کودکان کمک نموده و به طور مطلوبی به بچه ها آموزش دهد که چگونه فعالیت های جسمانی را به نحو لذتبخش به زندگی روزمره خود اضافه کنند.

ورزش کودکان

فعالیت های ورزشی ،هم چالش برانگیز و هم هیجان انگیز هستند و درس های ارزشمندی که در اجتماع لازم است، پیروی از قوانین، و پاسخگویی به دیگران در زندگی روزمره خود با آنها سر و کار دارند یاد خواهند گرفت.

 

 

مهمترین نکاتی که در مورد ورزش باید در نظر داشت 

 

 

– انتخاب ورزش مناسب برای یک کودک :

برای اینکه کودکان بتوانند یک ورزش را برای خود مناسب بدانند، ابتدا باید از طیف گسترده ای از گزینه های در دسترس استفاده کنند. شخصیت، توانایی ورزشی، دسترسی به زمان تمرین و تجهیزات و سطح علاقه آنها، بخش مهمی از فاکتورهای پیدا کردن فعالیت کامل است. آنچه می توانید انجام دهید تا بتوانید همه راه امکانات موجود را برای آنها باز کنید و اجازه دهید آنها بیش از یک ورزش را امتحان کنند و رد کنند، ممکن است قبل از پیدا کردن آنچه برای آنها جالب ترین گزینه باشد، کمی آزمون و خطا صورت گیرد.

این ،ممکن است به معنای تعویض وسایل، تکرار منحنی زمان یادگیری، و بسیاری از تلاش ها و شکست های احتمالی باشد، اما تمام تلاش خود را برای صبور بودن انجام دهید ، اطمینان حاصل کنید که در هر یک از این ورزش ها به اندازه کافی طول می کشد ،تا درک کاملی از بازی داشته باشند، اما اگر به نظر نمی رسد که آنها در عمل خود را به کار گیرند، به آنها اجازه رد شدن و انتخاب و امتحان گزینه های دیگر را بدهید.

برای انتخاب ورزش مناسب کودکان به چند ملاک بااهمیت دقت کنید:

– میل و خواسته ی کودک را در نظر قرار دهید:

مهمترین و بهترین ملاک برای گزینش یک رشته ورزشی معقول در وهله اول شوق و اشتیاق بچه می باشد.

 

– بر اساس مشکلات شخصیتی کودک ورزش سازگار را انتخاب کنید :

در برخی از کودکان که گرفتار مشکلاتی در بعضی از زمینه ها هستند مانند فقدان اعتماد به نفس، خجالت و… انجام یک فعالیت ورزشی مناسب می تواند به رشد این وجود شخصیتی آنها کمک نماید. والدین ابتدا باید مشکل و کمبودی که کودک از آن رنج می برد را کشف کرده و بعد با پیشنهاد ورزش مناسب به او کمک کنند تا بر آن غلبه کند به عنوان مثال اگر کودک بسیار خجالتی و کمروست ورزش جمعی مانند فوتبال بسکتبال و والیبال به او کمک خواهد کرد یا برای کودکی که کمی تهاجمی و خشن است، انجام ورزش هایی مانند جودو و کاراته که راهی است برای تخلیه او توصیه می شود

 

ورزش مناسب برای کودکان پرجنب و جوش و بسیار فعال:

ورزش های همراه با آهنگ ، هنرهای رزمی

ورزش مناسب برای کودکان نسبتا کم تحرک با فعالیت پایین:

بولینگ، شمشیربازی، تیراندازی با کمان

ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیت های فردی دارند:

ژیمناستیک، تنیس، یوگا، شنا

ورزش مناسب برای کودکانی که نیاز به فعالیتهای گروهی دارند:

فوتبال، بسکتبال

 

– اجتناب از اعمال نظر شخصی خود:

سعی کنید بیش از حد فرزندان خود را بخاطر علاقه خودتان تحت فشار قرار ندهید شما ممکن است یک ستاره در زمینه فوتبال در جوانی خود بوده باشید، اما این لزوما به این معنی نیست که فرزند شما همان اشتیاق را برای همان ورزش پیدا خواهد کرد.

 

– زمانی برای استراحت در نظر بگیرید :

در حالیکه تنوع مهم است، لازم نیست مدام کودک شما در یک رشته ورزشی ثبت نام باشد. کودکان کم سن احتیاج دارند تا بدن خویش را استراحت دهند، پس به خاطر داشته باشید که به آنها یک یا دو ما در سال استراحت دهید.

چنانچه عاشق ساختاری هستید که کلاس های اموزشی برای ورزش کودکان تان فراهم می کند میتوانید در عوض کلاس هنر و یا موسیقی را برای یک ماه امتحان کنید.

 

– قبل از ورزش، اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهید :

توصیه می شود پیش از ورزش، مربی اقدام های لازم برای گرم کردن و حرکات کششی را انجام دهد و مراقب باشد بچه ها از تجهیزات حفاظتی مثل کلاه ایمنی، عینک، ساق بند و کفش مناسب هم حتماً استفاده کنند. این مسئله اهمیت زیادی دارد چون اسیب صفحه رشد میتواند سبب کوتاهی و تغییر شکل زاویه دار عضو شود.

 

– حرکات ورزشی طولانی مدت ممنوع :

آسیب های عضلانی اسکلتی حاد و مزمن، یکی دیگر از شایع ترین اسیب های حین ورزش در کودکان است. بیشتر این صدمات به دنبال انجام حرکات ورزشی ـ که بیش از توانایی بدن با مدت طولانی و شدت بالا صورت گیرد ـ اتفاق می افتند. پیچ خوردگی رباط، کشیدگی تاندون و شکستگی ناشی از فشار، مثال هایی از این اسیب هاست.

هرچند اختلال رشد بر اثر ورزش به ندرت دیده می شود، ولی مواردی از اسیب صفحه رشد بر اثر ورزش های شدید و طولانی گزارش شده است. در صورتی که کودکان، تمرینات ورزشی خود را اشتباه و مکرر انجام دهند احتمال اسیب در تاندون و عضله زیاد می شود و این مسئله اهمیت نظارت مربی و والدین آگاه را در ورزش کودکان نشان می دهد.

 

– چه عواملی سبب تشویق یا دلزدگی کودک از ثبت نام در کلاس های ورزشی می شود؟

برای گسترش فرهنگ ورزش در بچه ها یا ترغیب آن ها، باید به نکته هایی مثل حمایت خانواده، نشاط انگیز بودن نوع فعالیت ورزشی، انجام ورزش بعدازظهرها، موفقیت، همراهی با دوستان و هیجان توجه کرد.

در این بین عواملی مثل شکست یا ترس از شکست در مسابقه، مواخذه و شرمندگی کودک، حس اجبار و نظم ارتشی در ورزش و خستگی ناشی از تمرین شدید یا قوانین سخت بازی هم سبب دلزدگی کودک از شرکت در فعالیت های ورزشی میشوند که والدین باید این مسائل را مدنظر بگیرند.

 

– سن کودک را مد نظر قرار دهید:

باید آگاه باشید که فرزندتان هنوز توان جسمانی زیادی برای بعضی از ورزش های سنگین ندارد پس توجه داشته باشید که برای سنین پایین ورزش باید آموزشی باشد مانند شنا، ژیمناستیک و… که دراین سن کودک با مقدمات آن آشنا می گردد .

از سن پنج سال به بعد چه ورزش هایی را می تواند انجام دهد ؛تقریباً در این سن کودکان می توانند همه رشته های ورزشی به جز ورزش-هایی مانند تنیس و پینگ پنگ را که در آنها از راکت استفاده می شود و باید هر دو دست چپ و راست به کار گرفته شوند انجام دهند و در سن ۸ تا ۹ سالگی کودک می تواند در دوره آموزشی ورزش های تنیس و پینگ پنگ ثبت نام نماید.

 

کودکان از چه زمانی میتوانند ورزش کنند؟

بچه ها پیش از سن دو سالگی نمی توانند ورزش های منظمی را انجام دهند زیرا توانایی کافی برای بسیاری از کارها را بدست نیاورده اند. بنابراین بهترین ورزش برای بچه ها پیش از دو سالگی بازی های ساده مثل قل دادن توپ و پیاده روی است، ولی والدین پس از دو سالگی میتوانند اموزش های لازم بر حسب سن و توانایی کودک به وی بدهند.

 

ورزش برای کودکان ۲ تا ۴ سال

برای کودکان در این سن یاددادن مهارت های لازم فیزیکی مثل دویدن، پدال زدن با یک دوچرخه یا سه‌چرخه کوچک،بازی کردن در آب

پرش، شوت کردن، رقصیدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ بهترین تمرین ورزشی است.

بهتر است والدین برای یاددادن این مهارت ها در منزل وقت بگذارند و اموزش های لازم را به کودک شان بدهند.بازی های عروسکی، آب‌بازی و استخر توپ برای کودکان در این سن مناسب هستند

کودکان نوپا و پیش‌دبستانی‌ها می‌توانند ورزش‌های پایه‌ای و حرکات ساده را انجام بدهند، این در حالی است که آن‌ها برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای و سازمان‌یافته بسیار کوچک و کم سن و سال‌اند.

 

ورزش برای کودکان ۴ تا ۶ سال

کودکان در این سن به فعالیت ها و ورزش های جهشی علاقه دارند و عاشق دویدن، پریدن و بازی کردن های پر تحرک هستند. بچه ها در این سن انرژیشان تمام نمی شود ولی هنوز نمی توانند بین حرکات بدن و چشم هماهنگی لازم را ایجاد کنند، بنابراین یکی از وظیفه های والدین انتخاب بهترین ورزش برای کودکان بر حسب سن آن هاست.

بهتر است از دادن ورزش هایی که احتیاج به مهارت های خاصی دارند و پیچیده هستند در این سن به کودکان جلوگیری کنید زیرا نه تنها برای شان موثر نیست بلکه سبب ازدست دادن اعتماد به نفس آنها می شود.

بهترین ورزش برای کودکان در این سن ورزش هایی مثل لی لی بازی، طناب بازی، توپ بازی، سه چرخه بازی و شنا هستند. همچنین هنرهای رزمی هم یکی از ورزش های مناسب برای این سنین است چرا‌که بچه ها میتوانند به آسانی حرکات را بیاموزند و با سرعت پیشرفت کنند.

 

ورزش در کودکان ۶ تا ۱۰ سال

بهترین ورزش برای کودکان در سن مدرسه، ورزش های تیمی و جمعی است و، زیرا کودک آرام آرام به قابلیت های جسمی لازم برای کسب مهارت های گوناگون دست پیدا می کند، والدین باید با راهنمایی های لازم بچه را هدایت کنند تا ورزش هایی که مناسب با سن، شخصیت و توانایی های آنها است را انتخاب کنند.

فوتبال، ژیمناستیک، شنا، تنیس ، دوومیدانی و هنرهای رزمی برای این سنین مناسب‌اند.

در این سن والدین تلاش کنند به بچه اموزش دهند که همکاری در ورزش ها با اهمیت تر از رقابت و مسابقه است. ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، شنا، بسکتبال، دو و میدانی و ژیمناستیک است.

 

ورزش در بچه های ۱۰ تا ۱۲ سال

قدرت بینایی کودکان در این سن به تکامل رسیده است. بنابراین میتوانند اصول و مفاهیم وابسته به این قدرت، یعنی قدرت بینایی را درک کنند. به همین علت میتوانند ورزش های نیازمند با چند مهارت هم زمان مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و… را انجام دهند. در واقع ذهن آن ها توان و تمرکز انجام چند خرده فعالیت که درکنار هم مهارت اصلی را شکل می دهد، داراست.

برای نمونه، آن ها میتوانند مجموعه فعالیت هایی مثل تمرکز روی کنترل سرعت، هماهنگی با گروه، دریافت توپ، حفظ و کنترل توپ، تعیین هدف و پرتاب در بازی مثل فوتبال را بطور هم زمان آموخته و تکرار کنند. در این سن ورزش برگزیده شده حکم مربی برای ارتقاء و حفظ تعادل و تمرکز بچه را دارد.

 


 

– آدرس کانال  تلگرام :   Drforoohar@

محتویات کانال تلگرام  شامل برنامه شیفتها و اطلاع رسانی درمورد آخرین تغییرات زمانی و مکانی آنها  و مطالب آموزنده ایست که در پاسخ به سوالات والدین محترم میباشد.

درصورت اشکال در ورود به کانال ، از نسخه اصلی تلگرام استفاده شود. 

 

– سایت و نرم افزار ZOOP  جهت پرسش و پاسخ :

← آدرس سایت: 

  https://getzoop.com/drfaryarforouhar

← دانلود نرم افزار ZOOP :

   Zoop

 

توجه فرمایید :

♦️ برای نصب نرم افزار Zoop میتوان از طریق نرم افزار play store یا بازار گوشی هم اقدام کرد.

♦️ فایل نصبی نرم افزار Zoop در این سایت ، بصورت زیپ میباشد و لازم هست بعد از دانلود ، آنرا از زیپ در اورده و بعد نصب کنید.

♦️ با توجه به این که پاسخ به سوالات احتمالا با تاخیر انجام میشود ، در مواردی که بیماری بنظر اورژانسی میباشد ، جهت پرسش و پاسخ ، زمان را از دست ندهید و بیمار را جهت ویزیت نزد پزشک ببرید.

 

– آدرس ایمیل: 

 Drforoohar@yahoo.com 

والدین گرامی میتوانند از طریق ایمیل با پزشک در ارتباط باشند و در فرصت مناسب پاسخ ایشان داده خواهد شد. طبیعتا پرسشهایی که  نیازمند اخذ شرح حال  یا معاینه حضوری توسط پزشک میباشند ، برای جلوگیری از تشخیص و درمان اشتباه ، قابل پاسخگویی نخواهند بود .