گلودرد

در تمام دوران کودکی اتفاق می افتد و اغلب اوقات ، آن ها بخشی از سرماخوردگی معمولی هستندو هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند و بدون هیچ گونه درمانی بهتر می شوند.

ولی گاهی اوقات, گلودرد می تواند نشانه مشکلی باشد که ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشد

پس :

اول از همه گلو درد باید توسط پزشک ویزیت شود تا با گرفتن شرح حال بیماری و معاینه  علت اصلی آن مشخص شود.

شایع‌ترین علت گلودرد در بچه‌ها عفونتهای ویروسی است و بدون مصرف آنتی بیوتیک بهبود خواهد یافت.اگر پزشک تشخیص بیماری ویروسی را داد ، میتوان این درمانهارا برایش بکار برد.

درمانهای گلودرد  در مواردی که پزشک تشخیص  ویروسی بودن آنرا داده است :

استراحت کردن :

استراحت کردن بهترین وسیله برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلودرد شده است. چون اکثر گلودردها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند کار زیادی برای درمانش نمی‌توان انجام داد تا آنکه دوره‌ی سرماخوردگی تمام شود. اگرکودک  استراحت کافی داشته باشد ، بدن‌ راحت‌تر می‌تواند با ویروس مقابله کند.

عسل و لیمو عالی برای گلودرد کودکان :

یک قاشق غذا خوری آب لیمو و یک قاشق غذا خوری عسل را با هم ترکیب کنید و به آرامی به کودک دهید.

رفع گرفتگی بینی کودکان :

کودکانی که دچار گرفتگی هستند با دهان باز تنفس میکنند و خشکی گلو میتواند باعث درد آن شود.

بخور:

تمیز نگهداشتن سینوس ها و ریه ها از آبریزش بینی یا بینی های پر شده بسیار مهم است. زمانی را در حمام بخار استراحت کنید, تنفس کنید و به آرامی به کمر کودک ضربه بزنید تا خلط را از بین ببرد.

سوپ :

سوپ گزینه خوبی است، چون به راحتی قورتش می دهند و می توانید آن ها را با سبزیجات تازه ، رشته فرنگی و گوشت نرم اختیاری درست کنید.

بسیاری از کودکان هنگام خوردنش گلو درد ندارند, اما مهم است که آن ها را با سوپ آبدار نگه دارید و با خوراکی هایی غنی از مواد مغذی که ممکن است به بازیابی سرعت کمک کنند, تهیه کنید.

موز:

میوه های نرم و غیر اسیدی, مانند موز, می توانند یک گزینه ملایم برای گلوی کودکتان باشند. بعلاوه, آن ها حاوی ویتامین ب , ویتامین ث و پتاسیم هستند.

مواد غذایی غیر مجاز

غذاهایی که شور, تند, اسیدی (مانند آب پرتقال) و یا تیز (مثل چیپس سیب زمینی) هستند، اجتناب کنید. و غذاهای نرم به او بدهید.

ندادن آنتی بیوتیک

شایعترین علت گلو درد ویروسی هست و انتی بیوتیک کمکی به درمان آن نمیکند.

خلط سبز یا زردرنگ، لزوماً دلیل بر یک عفونت ناشی از باکتری نیست. عفونت‌هایی که از طریق ویروس ایجاد می‌شوند، نیز می‌توانند باعث خلط رنگی شوند.

عدم تماس با مواد محرک

دود سیگار، مو  گربه یا سگ، گرد و غبار و گردهٔ برخی گیاهان آلرژی‌زا، چمن و درختان نیز می‌تواند گلوی کودک را تحریک کند

مایعات
بالا بردن میزان آب بدن بسیار مهم است مخصوصا در دوره‌ بیماری که گلو نیز دچار حساسیت و التهاب می‌شود باید کودک شما به اندازه‌‌ای مایعات بخورد که رنگ ادرارش بسیار کمرنگ شود. آب، تنها نوشیدنی است که همواره بی‌خطر بوده و نوشیدن آن برای بدن الزامی است. پس به کودک خود به مقدار فراوان و کافی آب بدهید. در اتاق کودکتان دستگاه بخور را روشن کنید تا هوا را مرطوب کند.

چای

اگر کودک از نوشیدن آب خسته شد و یک فنجان چای گرم را ترجیح میدهد، چای تاثیر زیادی در کاهش گلودرد دارد اگر در چایی که کمی هم سرد شده است، یک قاشق چایخوری عسل بریزید، تاثیر آن بهتر خواهد شد.

نوشیدن چای زنجبیلی

یک تکه زنجبیل بردارید و آن را رنده کنید. زنجبیل رنده شده را داخل آب بریزید و آن را بجوشانید. بگذارید کمی بجوشد و بعد آن را از صافی رد کرده و وقتی گرم است آن را به کودکتان بنوشانید. می توانید کمی عسل هم به آن بزنید.

یا میتوانید  سه قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به نصف فنجان آب داغ اضافه کنید, و به مخلوط اجازه دهید ۵ دقیقه بماند, سپس یک قاشق غذاخوری عسل را اضافه کنید  و به کودک بدهید تا کم کم بنوشد.

سرکه سیب

سرکه سیب به خاطر توانایی مبارزه با عفونت ها شناخته شده است. و می توان آن را با آب ترکیب نموده و مصرف کرد تا کودک از گلو درد رهایی پیدا کند.

لعاب دانه به

یک قاشق چای خوری به دانه تازه یا خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی لیوان را با چیزی مثل استکان بپوشانید تا حرارت داخل لیوان لعاب به دانه را بوجود آورد.

بعد از چند دقیقه کمی عسل طبیعی و چند قطره آبلیمو هم به آن اضافه کنید.

غرغره کردن آب گرم ونمک  :

آب گرم و نمک را برای تسکین سوزش گلو غرغره کند.

استفاده از قرص مکیدنی یا آبنبات:

اگر سن کودک بالاست و میتواند همکاری کند ، مکیدن قرص‌های مکیدنی یا آب‌نبات باعث افزایش تولید بزاق دهان می‌شود و گلورا مرطوب نگه می‌دارد. برای تأثیر بیشتر از طعم‌هایی مثل نعناع استفاده شود.

دارو‌های مسکن :

استامینوفن میتواند درد گلو را کاهش دهد

بابونه :
چای بابونه به طور طبیعی به عنوان آرام بخش مورد استفاده است. اما از آن برای درمان گلودرد نیز بهره می‌برند. چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استنشاق بخار چای بابونه می‌تواند به کاهش علائم سرما خوردگی از جمله گلودرد کمک کند.

دارچین :

یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. حال با قاشق این محلول را هم بزنید می‌توانید به این محلول، هل نیز اضافه کنید.

سیر خام :

بک عدد سیر خام به کودک دهید. سیر خام سبب آزادسازی ماده شیمیایی به نام آلیسین می‌شود که میتواند  سبب درمان گلو درد ‌شود.

زردچوبه :

یک ضد التهاب قوی است و می‌توان از آن برای درمان التهابات ریوی و گلو درد استفاده کرد. یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و کم کم به کودک دهید.

گوجه فرنگی :

دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است ومیتواند سبب درمان گلو درد ‌شود.

یک یا دو فنجان آب گوجه فرنگی را با مقدار مساوی آب گرم مخلوط‌ کنید و به کودک دهید.

مریم گلی :

یک قاشق چای خوری مریم گلی را در آب جوش مخلوط کنید و بذارید ۱۰ دقیقه بماند.

یک قاشق چای خوری سرکه و عسل را اضافه کنید و به کودک بگویید چند بار  در روز آنرا غرغره کند.

آویشن

دو قاشق سوپ خوری آویشن خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، بگذارید بماند و به کودک بگویید چند بار  در روز آنرا غرغره کند.

مصرف این گیاه به‌صورت دم‌کردنی یا جوشانده برای درمان گلودرد و سرفه بسیار مؤثر است.می‌توان می‌توان مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کرد. این جوشانده برای تسکین گلودردموثر میباشد.

محلول گرم ژله

استفاده از ژله ی گرم(یعنی پیش از قرار دادن در یخچال) یک درمان خیلی جذاب و خوشمزه برای بچه هاست.

آدرس کانال  تلگرام :   Drforoohar@

– نرم افزار Nercy  جهت پرسش و پاسخ

برای نصب نرم افزار Nercy میتوان از طریق نرم افزار play store گوشی یا فایل آن که درهمین سایت وجود دارد اقدام کرد.

راهنمایی:

بعد از نصب نرم افزار ، شماره موبایل خود ، کد کشور ایران ( ۰۹۸) را با اعداد انگلیسی تایپ کرده و یک نام با انتخاب خود وارد کنید و بعد از آنکه کد نرم افزار برای شما پیامک شد آن را در محل مشخص شده وارد کنید.

وقتی نرم‌افزار باز شد در قسمت بالای صفحه در قسمت ” جستجو ” ، نام ” دکترفریارفروهر” را ( بدون فاصله بین حروف) تایپ کرده و گزینه جستجو را زده و بعد از پیدا کردن نام پزشک ، آنرا انتخاب کنید.

برای رد کردن تبلیغات ، گزینه بازگشت که در بالای صفحه ظاهر می شود را انتخاب کنید.

گزینه Message را انتخاب کرده و سوال خود را مطرح کرده یا در صورت نیاز با انتخاب نماد + که در پایین سمت چپ صفحه قرار دارد عکس بفرستید .

منتظر بمانید تا پاسخ سوال در اولین زمان ممکن داده شود.

دانلود نرم افزار Nercy جهت پرسش و پاسخ برای گوشیهای موبایل با سیستم اندرویید :

Nercy