بیماری مونونوکلئوز عفونی

چگونگی انتقال :

ویروس که منجر به بیماری مونونوکلئوز عفونی می‌شود از طریق بزاق منتقل می‌شود، بنابراین کودک شما می‌تواند از طریق بوسیدن آن را دریافت کند، اما کودک شما همچنین می‌تواند از طریق سرفه یا عطسه، و یا به اشتراک گذاشتن لیوان و یا ظروف غذا یا اسباب بازی با کسی که مبتلا به بیماری مونو است، مبتلا به این بیماری شود. با این حال، مونونوکلئوز به اندازه‌ی برخی از عفونت‌ها مانند سرماخوردگی عادی مسری نیست.

اکثر بزرگسالان در معرض ویروس اپشتین بار قرار گرفته‌اند و بدنشان آنتی بادی تولید کرده است. آنها ایمن هستند و دوباره مبتلا به مونونوکلئوز نخواهند شد.

هیچ‌گونه واکسنی برای این ویروس وجود ندارد اما می‌توان با خودداری از به‌اشتراک گذاشتن وسایل شخصی یا بزاق، از انتشار آن جلوگیری کرد.

خستگی و بی حالی

گلودرد

تب

غدد لنفاوی متورم در گردن و زیر بغل

التهاب لوزه

سر درد

ضایعات پوستی

عوارض مونونوکلئوز ممکن است جدی‌تر از خود بیماری باشند.

بزرگ شدن طحال

مونونوکلئوز ممکن است باعث بزرگ شدن طحال شود.

مشکلات کبدی

مشکلاتی با کبد کودک نیز ممکن است رخ دهد:

هپاتیت: کودک ممکن است التهاب کبدی خفیف (هپاتیت) را تجربه کند.

زردی: زردی پوست کودک و سفیدی چشم‌ها (زردی) نیز گاهی اوقات رخ می‌دهد.

عوارض کمتر رایج

کم خونی: کم خونی ناشی از کاهش گلبول‌های قرمز

ترومبوسیتوپنی: شمارش کم پلاکتها

مشکلات قلبی: التهاب عضله قلب (میوکاردیتیس)

عوارض مربوط به سیستم عصبی: مننژیت، آنسفالیت و سندرم گلین باره

لوزه‌های ملتهب: التهاب لوزه که می‌تواند نفس کشیدن را مسدود کند.

علایم خطر که نیاز به ویزیت پزشک دارد

– ایجاد درد شدید و ناگهانی در سمت چپ قسمت فوقانی شکم : میتواند نشانه پارگی طحال باشد که نیازمند مراجعه فوری به پزشک هست

–  ایجاد حس خفگی و ناتوانی در نفس کشیدن : نیازمند مراجعه فوری به پزشک هست.

– بی حالی شدید

– تبهای خیلی بالا که با مسکن کمتر نمیشود.

– کم آبی شدید بدن : بی حالی ، چشمهای گود رفته ، اختلال هوشیاری ، ادرار خیلی کم ، هنگام گریه اشک ندارد

– تشنج

– علایم قلبی : تپش قلب شدید ، درد قلبی

درمان

استراحت مطلق : اگر کودک خوابیدن برایش مشکل میباشد ، در بستر، به حالت نیمه نشسته استراحت کند

نوشیدن مقدار زیادی آب و آب میوه . مایعات به کاهش تب و گلودرد کمک می‌کنند و از کم آبی و بی‌آبی بدن کودک نیز جلوگیری می‌کنند.

آب نمک غر غره شود :

چندین بار در روز برای تسکین گلو درد این کار انجام شود.  ۱/۲ قاشق چای خوری نمک در ۸ اونس (۲۳۷ میلی لیتر) آب گرم مخلوط کنید.

استفاده از غذاهای نرم که بلعیدن آن‌ها آسان است مانند سوپ، بستنی، پودینگ و یا ماست

دوری از خوراکی‌های شور، پر ادویه و یا اسیدی (سرکه و مرکبات) درصورتی‌که درد را تشدید می‌کنند

مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C. مانند فلفل دلمه‌ای، کلم کالی، بروکی، توت فرنگی، لیمو، گریپ فروت، کیوی، آناناس، تمشک، گوجه فرنگی، اسفناج، برگ چغندر و پرتقال بخورید.اگر این میوه ها درد گلو را بیشتر کرد ، از دادن آن خودداری کنید

دارو :

استامینوفن در صورت داشتن تب یا درد گلو.

از دادن سایر داروها بدون مشورت پزشک ، خودداری شود.

بهبودی

بیشتر علائم و نشانه های مونونوکلئوز در عرض چند هفته کاهش می‌یابند، اما ممکن است دو تا سه ماه قبل از اینکه کودک کاملا احساس طبیعی داشته باشد، علائم ادامه ادامه داشته باشند.

هر چه کودک بیشتر استراحت کند، زودتر بهبود می‌یابد.

بازگشت خیلی زود به برنامه عادی می‌تواند خطر ابتلا به عود و بازگشت بیماری را افزایش دهد.

برای جلوگیری از پارگی طحال، برای بازگشت به فعالیتهای شدید بدنی یا ورزش‌های تماسی حداقل یک ماه صبر کنید.

——————————