سردرد  در کودکان

درمان سردرد در کودکان

علل سردرد کودکان

بیماری و عفونت :

بیماری های شایعی مانند سرماخوردگی، آنفلونزا، عفونت های گوش و سینوس ، رایج ترین علت های سردرد در کودک می باشند. عفونت های جدی تر مانند مننژیت یا انسفالی نیز می توانند موجب سردرد شوند، اما معمولا این عفونت ها به همراه دیگر علائم مانند تب و گرفتگی عضلات گردن می باشند.

ضربه به سر:

ضربت حاصله در اثر تکان سخت و ضربه با مشت می توانند موجب سردرد شوند.

عوامل عاطفی. استرس و اضطراب:

نقش مهمی در سردرد کودکان دارند. کودکان افسرده ممکن است از سردرد خود شکایت کنند، مخصوصا اگر احساس تنهایی و غمگینی داشته باشند.

خواب نامنظم:

خوابیدن ناکافی ، بیش از حد خوابیدن و خواب نامنظم میتواند باعث سردرد شود

عوامل ژنتیکی:

سردردها به ویژه میگرن ها می توانند ژنتیکی هم باشند.

غذاها و نوشیدنی ها:

بعضی مواد غذایی باعث سردرد میشوند

وجود مشکلاتی در مغز:

به ندرت وجود یک تومور مغزی یا خونریزی در مغز می تواند به مغز فشار بیاورد و سردرد مزمن را به وجود آورد یا باعث وخیم تر شدن سردرد شود. با این وجود ، در این موارد، باید به علائمی مانن مشکلات بصری، سرگیجه و فقدان هماهنگی دقت کرد.

علایم خطر در سردرد که نیاز هست  به پزشک مراجعه شود

-کودک شب ها از خواب بیدار می شود

– سردرد او روز بروز بدتر می شود

– طی چند ساعت رو به بهبودی نمیرود

– شخصیت او تغییر یافته است

– ضربه به سر کودک  خورده است

– حالت تهوع و استفراغ مکرر دارد

– به همراه بی حالی یا کاهش هوشیاری هست

– به همراه تب و درد گردن می باشد

– سردردهای شدید صبحگاهی

-سردرد شدید و غیر قابل تحمل هست

– سردردهای همراه با تاری دید یا سرگیجه

– سردرد کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای از جمله اختلالات انعقادی (مثلا هموفیلی)، بیماری‌های مادرزادی قلبی، سابقه جراحی جمجمه (مثلا تعبیه شنت مغزی)، سرطان (حتی درمان شده)، بیماری‌های مادرزادی یا اکتسابی ناشی از نقص ایمنی و بیماری‌های غدد درون ریز (مثل پرکاری تیروئید) دارند

درمان :

اگر کودک ، علایم خطری که گفته شد را ندارد میتوانید از این روشهای درمانی بهره بگیرید :

استراحت در خانه :

محیط خانه را برای او آرام کنید به شکل های مختلف استرس او را کنترل کنید.

خوابیدن در یک اتاق تاریک و بدون سر و صدا موثر میباشد.

کاهش استرس:

عوامل استرس‌زا را مدیریت کنید: اگر کودکتان از سردردهای میگرنی یاعصبی رنج می‌برد، هر کاری که می‌توانید برای کاهش استرس او انجام دهید. ببینید چه چیزی او را ناراحت می‌کند و سعی کنید ذهنش را تسکین دهید. داشتن برنامهٔ زمانی منظم برای غذا خوردن و خوابیدن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آموزش آرامش. تکنیک های آرامش شامل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن میباشد.

تشویق کودک برای حضور فعال‌تر در فعالیت درسی‌، اجتماعی و ورزشی می‌تواند مانع بروز رفتارها و واکنش‌های استرسی تشدید‌کننده سردرد میگرنی شود‌.

کمپرس  محل درد :

کمپرس خنک و مرطوب یا کیسهٔ آب گرم را بسته به خواست بدن فرزندتان در محل درد قرار دهید.

پرهیز غذایی :

نیترات ها (نوعی نگهدارنده که به گوشت می زنند) می توانند موجب سردرد شوند. همچنین مصرف بیش از حد کافئین (نوشابه، شکلات، قهوه و چای) می تواند باعث سردرد شود.

برخی مواد غذایی خاص مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، برخی انواع ادویه و بوی پیاز داغ، سیر داغ و پیازچه به ویژه در برخی دختران ایجاد سردرد می‌کند.

خوردن صبحانه منظم

عدم حمل کیف های سنگین روی یک شانه

کیف سنگین بروز دردهای میگرنی را تسهیل می کند. به همین دلیل بهتر است از کوله پشتی های استاندارد به گونه ای استفاده کنید که خط میانه آن روی ستون فقرات قرار گیرد و بندهای آن را روی هردو شانه بیندازید.

خواب کافی

فرزندتان را تشویق کنید که به اندازهٔ کافی بخوابد: این به کاهش استرس کمک خواهد کرد

دادن مایعات

مطمئن شوید که او مقدار زیادی آب و سایر نوشیدنی‌های بدون کافئین می‌نوشد تا حتی از کم‌آبی جزئی بدن هم پیشگیری شود.

عوامل ایجاد سردرد را بشناسید:

اگر کودک شما از میگرن رنج می‌برد، به او کمک کنید تا چیزهایی را که به نظر می‌رسد موجب شروع سردرد میگرنی می‌شود شناسایی و از آنها دوری کند. علاوه بر استرس، دیگر عوامل رایج شروع‌کنندهٔ میگرن در کودکان شامل برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، از جمله غذاهای حاوی نگهدارنده‌‌ٔ نیتریت مانند هات‌داگ و گوشت‌های سرد ساندویچی مثل سوسیس و کالباس، چراغ‌های پرنور یا چشمک‌زن، سروصدا، تماشای زیاد تلویزیون، ورزش‌های خیلی سنگین و قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید است. شاید بهتر باشد در یک دفترچه‌‌، علائم شروع سردرد کودک، تاریخ و زمان هر سردرد و رویدادهای منتهی به هر حمله ثبت شود تا در تعیین‌ عوامل ایجادکننده‌ٔ سردرد به شما کمک کند.

کمک به داشتن وزن نرمال کودک :

متأسفانه یک‌سوم کودکان و نوجوانان به اضافه‌وزن یا چاقی دچار هستند. بسیاری از بیماری‌ها مانند سر دردهای مکرر و شدید با اضافه‌وزن و چاقی رابطه مستقیم دارند.

ماساژ :

سعی کنید شانه‌های کودک و پشت گردنش را ماساژ دهید،

زنجبیل :

ریشه زنجبیل دارای ترکیبات مفیدی از جمله انواع آنتی اکسیدان و مواد ضد التهاب می باشد. زنجبیل به کاهش و رفع نشانه های سردرد شدید مانند تهوع و استفراغ کمک می‌کند. برای درمان سردرد، ریشه زنجبیل را همراه چای میتوان میل کرد

اسطوخودوس – استنشاقی :

اسطوخودوس دارای خاصیت‌ ضد التهابی است و از بهترین مواد درمانی سردرد است. اسطوخدوس همچنین علل ایجاد سردرد مانند بی‌خوابی یا بدخوابی، افسردگی و استرس را از بین می‌برد. برای رفع سردرد چند قطره روغن اسطوخودوس را  به دو فنجان آب اضافه کنید سپس کودک بخار آن را استنشاق کند.

دارچین :

دارچین اثر فوق العاده‌ای در کاهش دردها دارد. چای دارچین برای سردردهای ناشی از خستگی یا استرس به شدت توصیه می‌شود. مخلوط شیر گرم و دارچین روشی عالی برای تسکین سردرد کودکان است.

روغن رزماری – موضعی :

رزماری دارویی طبیعی جهت درمان سردرد است. روغن رزماری دارای خواص تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است و به رفع سردرد کودکان کمک شایانی می‌کند. استفاده از یک قاشق چای‌خوری روغن رز ماری بر روی پیشانی به درمان سردرد کمک می کند.

داروها :

استامینوفین.

دادن هرگونه دارو و مسکن دیگری مثل آسپرین  بدون مشورت با پزشک غیر مجاز هست.

——————————