بیماری آبله مرغان

اواخر زمستان و اوایل بهار فصل شیوع بیماری های ویروسی از جمله آبله مرغان در کودکان ۵ تا ۱۰ ساله است

در آبله مرغان در سرتاسر بدن به صورت نقطه هایی مانند تاول های خارش دار دیده می شود . و علائم آن مشابه با علائم آنفولانزا می باشد . این علائم معمولاً بدون درمان بهبود می یابد . اما به دلیل عفونت بسیار واگیردار است . کودکان مبتلا باید تا زمانی که علائم این بیماری بهبود نیافته در خانه بمانند و استراحت کنند .

معمولا کودکان در سن دبستان به این بیماری مبتلا می شوند؛ ولی اگر بعد از ۱۳  سال و زیر ۲ سال به این بیماری مبتلا شدند، بیماری آنها شدیدتر خواهد بود.

مسری بودن

آبله مرغان مسری است از حدود دو روز قبل از ظاهر شدن جوش ها تا زمانی که همه تاول ها بهبود یابند .

کودکی که آبله مرغان گرفته باید حدود یک هفته به مدرسه نرود و در خانه استراحت کند تا اینکه همه تاول ها خشک شود و بیماریش بهبود یابد ، اگر شما مطمئن نیستید که فرزندتان برای بازگشت به مدرسه بهبود یافته می توانید از پزشک سوال کنید .

ویروس این بیماری ممکن است از طریق تماس مستقیم یا لمس کردن تاول‌های آلوده نیز به شخص دیگر سرایت کند.

کمک برای پیشگیری از گسترش ویروس

انتقال از دوراه صورت میگیرد :

سرایت در اثر تماس مستقیم:

بیماری آبله مرغان از شخص بیمار بوسیله تماس مستقیم با ضایعات و یا از طریق ترشحات مجرای تنفسی بیماران صورت می گیرد . یا بیماری آبله مرغان می تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.

تماس غیر مستقیم:

بوسیله و لوازمی که به تازگی به ترشحات و آبدانه های فردی که دچار بیماری آبله مرغان آلوده شده اند.

– مطمئن شوید که آیا بچه ها دست هایشان را به طور کامل می شویند، به ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از حمام کردن .

– تا آنجا که ممکن است کودکی را که مبتلا به آبله مرغان است از خواهر و برادر خود که تا به حال آبله مرغان نگرفته و واکسن آبله مرغان نزده دور نگه دارید .

–  ضد عفونی کردن وسایل و لوازم که بیمار آبله مرغان استفاده کرده برای پشگیری از انتقال به سایرین

–  جداسازی بیمار مبتلا به  آبله مرغان در طول دوره واگیری (تا ۷ روز پس از بروز بثورات ) در صورت امکان.

– سرفه و عطسه کردن فرد آلوده میتواند باعث انتشار بیماری شود

آیا ممکن است کسی برای بار دوم به آبله مرغان مبتلا شود؟

اغلب افرادی که به آبله مرغان مبتلا شده اند برای بار دوم به این بیماری دچار نمی شوند اما به ندرت هم دیده شده فردی دو بار به این بیماری مبتلا شده باشد. برخی افراد هم دچار زونا می شوند. زونا درواقع، فعال شدن دوباره ویروس آبله مرغان در دوران بعد از میانسالی است.

درمانهای خانگی بیماری آبله مرغان :

– استراحت :

استراحت بهترین درمان آبله مرغان میباشد.

پدر یا مادر در کنارش باشند و از او پرستاری کنند.

اگرکودک خسته شد ، میتواند در یه محیط خنک مثل حیاط خونه یه فعالیت آرامی داشته باشد

– حمام رفتن :

می توان کودک را استحمام کرد با آب سرد و ولرم . اما هرگز از لیف یا آب داغ استفاده نکنید .

برای شستشو از شامپوی ضد حساسیت استفاده کنید و برای خشک کردن کودک حوله را روی بدن کودک نکشید تا به زخم ها آسیب نرسد.

– کوتاه کردن ناخنهای فرد مبتلا به  آبله مرغان :

برای جلوگیری از خارش تاول ها و لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند به وی بپوشانید.

– کرم ضد خارش :

فرزندتونو پیش یه متخصص کودک ببرین و از اون کمک بخواین. از لوسیون و کرمهایی که برای کم کردن خارش بهتون میده استفاده کنین اونا رو به جاهایی که خارش داره بزنین

– دستکش بپوشانید :

اگر کودک شما نمی‌تواند از خاراندن پوست خودداری کند، می‌توانید به کودک مخصوصاً در هنگام شب، دستکش بپوشانید.

– فشار بر روی نقاط دچار خارش :

– به کودک آموزش داد به جای خاراندن با فشار روی نقاط تحریک شده سبب تسکین آن شود

– آشامیدن مقدار زیاد مایعات :

مصرف آب و شربت های خانگی مناسب است تا جبران کم آبی بدن در طول بیماری آبله مرغان شود.

– تغذیه :

طی دوران بیماری مصرف غذاهای حاوی لیستین مثل ماست، ماهی، گوشت تازه، سبزیجات، پنیر و شیر ارگانیک و میوه هایی مثل : (سیب، گلابی و آناناس) برای مبارزه با ویروس آبله مرغان بسیار مؤثر است.

از مصرف غذاهای سرخ کردنی ، آجیل و تخمه، مواد اسیدی و شور ، پیاز و سیر (به مقدار زیاد) و میوه هایی مانند : (انگور ، پرتغال، گریپ فروت، توت) ، شکلات و کافئین در طی این مدت خودداری شود.

اگر جوش های آبله مرغان در داخل دهان کودک زده است، از غذاهای نرم و آبکی استفاده شود.

سبزیجات غنی از ویتامین ث مانند کلم بروکلی، کلم و اسفناج داده شود.

– سوپ با هویج و گشنیز:

هویج و گشنیز حاوی ویتامین ث و ویتامین آ هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری می باشند. علاوه بر این ، سوپ سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که واقعا ً برای مبارزه با عفونت و فرآیند التیام موثر هستند.

– پوشاندن لباسهای سبک (نازک و نخی) ، لباس های گشاد و یا روپوش به بیمار

کودک را به هیچ وجه با لباس های تنگ یا پشمی نپوشانید، زیرا باعث تحریک جوش ها می شود.

– دمنوش‌های گیاهی

برای درمان آبله مرغان می‌توانید از انواع دمنوش های گیاهی ملایم و آرام‌بخش مانند دمنوش بابونه،  گل همیشه بهار و بادرنجبویه استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری از هریک از این گیاهان را داخل یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کنید. مقدار بسیار کمی دارچین، عسل و آب لیمو ترش به آن اضافه و نوش جان کنید. این چای گیاهی را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، روزی چند بار استفاده کنید.

– استامینوفن

اگر کودک تب دارد به او استامینوفن داده شود

– قالب‌های یخ :

پیچیدن یخ در حوله و مالیدن بر روی زخم‌های می‌تواند به تسکین خارش زخم‌ها کمک کند.

– عدم تماس با زن باردار:

درصورتی که یک زن باردار قبلا آبله مرغان نگرفته نباید در نزدیکی شخص مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد، زیرا سریع به وی منتقل می کند.( بخصوص در بیست هفته اول حاملگی) که جنین امکان دارد در معرض خطر مبتلا شدن به نواقص مادرزادی قرار گیرد و همچنین مادر جنین هم در معرض خطر قرار می گیرد.

– استفاده از جوش شیرین موضعی برای ضایعات  آبله مرغان :

یک لیوان آب در یک کاسه بریزید و نصف قاشق سوپ خوری پودر جوش شیرین را اضافه کنید.

یک پارچه نرم و تمیز را در مخلوط فرو کنید.

سپس آن را بر روی نواحی تحت تاثیر قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. اینکار را هر روز انجام دهید.

(علایم خطر) در چه شرایطی کودک نیاز به ویزیت دارد  :

– اگر کودک  آبله مرغان دارد و بیمارتر از آنچه که مورد انتظار است به نظر می رسد، باید توسط پزشک ویزیت شود.

– اگر تب بیمار بعد از چند روز که از شروع بیماری می گذرد همچنان افزایش می یابد

– ایجاد ضایعات آبله مرغان در چشم کودک ایجاد شود

پوست اطراف آبله ها متورم و دردناک و خیلی قرمز باشد

– اگر کودک یک بیماری مزمن تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند لوسمی دارد یا در حال مصرف مقادیر بالای کورتیکواستروئید است (که مثلا در بیماری آسم استفاده می شود)، ابتلا به عفونت آبله مرغان می تواند عوارض خطرناک برای وی ایجاد کند.

– هچنین بیماران با علایم :

سرگیجه

عدم تعادل

تنگی نفس

تعداد تنفس بالا :

( افراد بالغ بالای ۳۰ ، اطفال بالای یک سال بالای۴۰ و اطفال زیر یک سال ، بالای ۵۰  تنفس در یک دقیقه)

سردردهای شدید

گرفتگی گردن

دردهای شکم شدید

سرفه های شدید

استفراغ مکرر

علایم کم آبی :

شامل سرگیجه، گیجی و خواب آلودگی ، ادرار کردن کم ، عدم توانایی خوردن مایعات به مدت چند ساعت.

تبهای بالا

نیازمند ویزیت پزشک میباشند.

آیا آبله مرغان خطرناک است؟

برای بچه های سالم بیشتر یک بیماری آزار دهنده است تا یک تهدید واقعی.

البته حتی بچه های سالم هم بندرت می توانند دچار عوارض آبله مرغان شوند؛ این عوارض ممکن است یک عفونت باکتریایی پوستی، پنومونی یا ذات الریه، آنسفالیت یا ورم مغز باشد.