عوارض مصرف آنتی بیوتیکها

مصرف نادرست آنتی‌بیوتیکها پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

چهل درصد از مردم ایران، دارو را بدون نسخه و تجویز پزشک به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند .

آنتی بیوتیکها تمام عفونتها را نمیتوانند درمان کنند و علیه بیماریهای ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارند.

تنها پزشک است که میتواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیکها ٬ آنتی بیوتیک مؤثر بر بیماری را تشخیص دهد.

استفاده از آنتی بیوتیکها در بیماریهای ویروسی :

– نه عفونت را درمان میکند.

– نه مانع از سرایت بیماری میشود.

– نه حال بیمار را بهتر میکند.

– ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد.

– باعث گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی میشود.

مقاومت آنتی بیوتیکی چیست؟

آنتی بیوتیکها از طریق مقابله با عوامل بیماریزا باعث بقای زندگی میشوند ٬ اما بعضی باکتریها آنقدر قوی میشوند که میتوانند مقابل این داروها مقاومت کنند و در نتیجه داروها بخوبی عمل نکنند ، این یعنی مقاومت آنتی بیوتیکی.

در این صورت انواع قویتر باکتریها کشته یا متوقف نمیشوند ٬ بلکه می مانند ٬ رشد میکنند و گسترش پیدا میکنند . این بار دیگر باکتریها سخت تر کشته یا متوقف میشوند.

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است. این مساله بطور آشکار باعث خطر برای افرادی میشود که عفونت ساده ای داشته و در صورت درمان تحت نظارت پزشک میتوانستند بخوبی بهبود یابند ٬ اما با مصرف نابجای آنتی بیوتیک در دفعات قبل باعث بی تاثیر شدن این داروها شده اند.

زمانی که آنتی بیوتیک نتواند تاثیر کند، نتیجه این خواهد بود که :

– بیماری طولانی تر میشود.

– بیماری پیچیده تر میشود.

– مراجعه متعدد به پزشک یا حضور طولانی در بیمارستان را به دنبال خواهد داشت.

– هزینه بالاتر

زمانی که به علت ایجاد مقاومت آنتی بیوتیک نتواند تاثیر کند نیاز به داروهای گرانتر  خواهد بود.

– داروهای پر عارضه تر

زمانی که به علت ایجاد مقاومت آنتی بیوتیک نتواند تاثیر کند به اجبار نیاز به مصرف داروهای سمی تر و داروهای پر عارضه تری خواهد بود.

– عفونت های مقاوم میتواند منجر به مرگ شود.

– ضربه خوردن سایر افراد جامعه:

فقط خود بیماران تنها کسانی نیستند که از این نتیجه رنج میبرند ٬ بلکه افراد سالم جامعه هم ضربه خواهند خورد. باکتریهای مقاوم بسرعت بین اعضای خانواده ٬ همکلاسی ها و همکاران گسترش خواهد یافت و سلامت افراد جامعه با گونه بیماریزای جدیدی که به سختی و با هزینه زیاد درمان میشود ٬ تهدید خواهد شد.

این تهدید وجود دارد که دیگر آنتی بیوتیکها اثرگذار نبوده و یک بیمار با سرما خوردگی ساده دیگر به هیچ دارو و آنتی بیوتیکی جواب ندهد و در پی آن شاهد مرگ و میر گسترده‌ای خواهیم بود.

گونه هایی از انواع باکتریهایی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده اند ٬ شامل انواع ایجاد کننده عفونتهای پوستی ٬ مننژیت ٬ بیماریهای قابل انتقال از راه جنسی و عفونتهای دستگاه تنفسی مثل ذات الریه ونیز فارنژیت یا گلودرد چرکی است.

عوارض آنتی بیوتیکها

– عوارض گوارشی:

تهوع و  استفراغ ٬ اسهال ، دل درد ، مشکلات هضم غذا

-حساسیت به نور آفتاب:

بعضی آنتی بیوتیکها ممکن است باعث حساسیت به نور آفتاب شوند.

– پلاکهای سفید بر روی زبان

– وجود ترشح یا خارش واژن ( ناحیه تناسلی خانمها)

– عوارض پوستی:

حساسیت شامل جوشهای ریز قرمز ، خارش ، کهیر ٬ ورم لب ٬ صورت و زبان و موارد شدیدتر مثل سختی در تنفس و کاهش فشار خون می باشد.

– درخانمهای باردار ٬ بعضی آنتی بیوتیکها میتوانند از جفت عبور کنند و به جنین صدمه برسانند.

– نابود کردن باکتری‌های مفید بدن

– عوارض کلیوی:

بعضی از انواع آنتی بیوتیک‌ها عوارض جدی بر کلیه فرد دارد

آسیب شدید به افراد با سیستم ایمنی ضعیف :

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نسبت به داروها مقاومت پیدا می‌کنند، در معرض عفونت منتشر شده قرار می‌گیرند و سلامت جسمی آنها به شدت به خطر می‌افتد.